keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

"Se on aivan sama hetero vai homo! (Kunhan et VAAN oo mitään siltä väliltä)"

Kaikki me tiedämme Hitlerin Aatusta ja hänen aatteistaan sekä aatteenperillisistä. Tällä hetkellä luen itse Äärioikeisto Suomessa-kirjaa ja tiedän että fasismi ei todella ole kuollut nykypäivänä.

Olen myös muutama vuosi sitten viettänyt paljon aikaa helluntaipiireissä ja -seurakunnissa. Siellä taas olen törmännyt homovastaisuuteen.

Me kaikki tiedämme joukkotuhoista joita on tapahtunut/tapahtuu.
Nämä asiat näkyvät tavalla tai toisella arkipäivässäkin.

Itse olen kokenut elämäni aikana todella paljon syrjintää ja rasismia milloin mistäkin syystä. Nyt kun olen alkanut tekemään musiikkia, olen löytänyt väylän jota kautta voin "kuuluttaa" ajatuksiani mm. siitä kuinka väärin kaikenlainen syrjintä on. Tämän vuoksi hauduteltuani biisiä pitkään sydämellä, sain kirjoittua Tahdon-kappaleen jonka esitin ensikertaa Koffinpuistossa.

https://www.facebook.com/#!/photo.php?v=10151494270488837

Eilen syrjintä nosti kaksi kertaa päätään erittäin hätkähdyttävissä ja omituisissa muodoissa ja siksi tahdon kirjoittaa siitä julkisesti. Eilen törmäsin netissä keskusteluun jossa muutama romani ilmaisee mielipiteensä ns. puolikkaista sekä romaneista jotka ovat "sekaantuneet" valtaväestön edustajiin. Nämä "rotujensekottajat" pitäisi kuulemma tappaa. Tuohduin tästä ja linkkasin keskustelun Facebook-sivulleni, kommentoituani ensin ketjuun jotakin nykypäivän heil-meiningistä. Myöhemmin kyseinen ketju oli poistettu.

Eilen aamulla taas eräs fb-ystäväni oli päivittänyt statuksekseen "tuhoan heterot" (Huom! Statuksessa oli muutakin kun tämä lause). Olin kommentoinut siihen "Ei tuhota heteroja, tuhotaan heteronormatiivisuus ja muistetaan <3" Illalla ystäväni ja muut naamakirjalaiset olivat käyneet statuksessa jo enemmänkin keskustelua. Sananvaihdossa nousi esille mm. se kuinka status oli kirjoitettu nimenomaan provosoimaan heteroja ja kuinka kirjoittajia nauratti se kuinka "heterot nousivat heti puolustamaan itseään".
Kommentoin että itse en kannata minkään ihmisryhmän tuhoamista. Kuten joku toinenkin ketjussa sanoi, se on mielestäni fasismia ja minä olen kaukana fasistista.
Koitin myös muistuttaa siitä ettei ole pakko olla hetero tai lesbo/homo, mies tai nainen, romani tai valtaväestön edustaja jne. Ja kuinka vastakkainasettelussa "homot vs. heterot" (+että jompi kumpi osapuoli pitää tottakai tuhota) unohdetaan kaikki mitä jää näiden kahden hyi-helvetti-kenen-määrittelemän "ääripään" väliin.
Mulle vastattiin että kun elää heterona, hyväksyy väistämättä kaikki heteroille suodut etuoikeudet ja jo omalla olemassaolollaan kiistää muiden oikeuden olla olemassa.
Tässä vaiheessa vastasin näin:
"Eli edelleen tulee vastakkainasettelu "heterot vs. homot". Ei ole olemassa mitään siltä väliltä, ei ei. Kaikilla ei edes ole parisuhdetta ja jos on niin se ei välttämättä sisällä mitään "etuoikeutetun" ihmisen elämän piirteitä. Jos mun olemassaolo tunteideni kanssa ja juuri sellaisena kuin olen ja millaisena itseni olen juuri ja juuri oppinut hyväksymään, vie muilta oikeuksia, niin ei, en pyydä anteeksi että olen olemassa vaan aion jatkaa olemassaoloani.".
Kuulin päättäväni olla ymmärtämättä ja minua myös muistutettiin siitä että "yksi etuoikeutetun elämän vahva tunnusmerkki on että omia etuja ei suostuta millään tavalla kyseenalaistamaan.".
Kysyin saanko kuulla kaikki nauttimani edut lueteltuina ja myönsin että varmasti allekirjoittaisin suurimman osan. Kuten sen että osanani ei ole kerjätä Sokoksen kulmalla kahvikupin kanssa.
Sain toiselta henkilöltä vastaukseksi:
"Jos itse ei omia etuoikeuksiaan ymmärrä, niin tuntuu aika turhalta niitä tulla henkilölle latelemaan."
Kun toinen taas kertoi ajatuksensa siitä ettei heterotunteissa ole mitään väärää kunhan niitä ei lähde toteuttamaan ja että vaikka heteroilla on taipumuksensa, niitä ei saisi lähteä toteuttamaan käytännössä ja niistä tulisi pidättäytyä.
Jätin seuraavanlaisen jäähyväisviestin keskustelulle:
"Enkö sanonut että allekirjoitan varmasti useimmat "etuoikeuksistani". Enkö sanonutkin? Tässä on selvä ero mielipiteissä. Toinen ajattelee että heterotaipumuksia ei saisi toteuttaa, minä taas ajattelen että oli suuntautuminen mikä tahansa, sitä saa ja pitää toteuttaa. Sitä on mielestäni tasa-arvo, mutta me ehkä käsitetään sitten asia eri tavalla. Ja mun upeat ihq daa-loisteliaat alistavat väkivaltaiset ja nöyryyttävät hetero"suhteet" ovat olleet sellaisia että jos joku niissä haluaa nähdä jotain etuoikeutettua niin ihan siitä vaan! Mutta joo, näkemysero ilmeisesti tasa-arvosta. Tai no eihän tässä siitä itseasiassa puhuttukaan, vaan heteroiden tuhoamisesta. Mun moka, tulin väärälle palstalle."

Poistuin siis keskustelusta mutta päätin jatkaa täällä. Huhhuh. Täytyy sanoa että suoraansanottuna pelottaa. Pelkään sitä kuinka ihmisryhmät kautta aikain ovat halunneet tuhota toisensa ja että jopa ne jotka haluavat puhua tasa-arvon puolesta, tuomitaan suuntautuneisuutensa tai taustansa perusteella, eli juuri niiden tekijöiden pohjalta joilla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Ja entäs siinä vaiheessa kun et todella voi luokitella itseäsi kumpaankaan "taistelua keskenään käyvään" ryhmään. Jos olet samaan aikaan kumpaakin ja et kumpaakaan? Jos kumpikin osapuoli haluaa työntää sinut uuniin elit sitten miten tahansa? Jos olet tunteidesi perusteella tuhottava? Jos sinun halutaan pidättäytyvän tunteidesi toteuttamisesta vaikka samaan aikaan yritetään ajaa Suomessakin läpi tasa-arvoista avioliittolakia jotta KAIKKI saisivat elää juuri niinkuin sydän sanoo? Jos et muiden mielestä ole mitään vaikka omasta mielestäsi voit olla mitä vaan?

Tämä on pelottava maailma ja äärioikeistolaista ajattelua löytyy todella yllättävistä paikoista. Haluni vaikuttaa asioihin vain kasvaa, ei tällainen toisiaantuhoavien ihmisten maailma ole sellainen jossa minä haluan elää. Mutta minä HALUAN ELÄÄ ja jaksan toivoa ja luottaa että asioille voi tehdä jotakin.

Huomaatteko? En kertaakaan ole sanonut mihin ryhmään mistäkin asiasta puhuttaessa koen kuuluvani, sillä minä en usko luokitteluun enkä siihen että sukupuolella, seksuaalisella suuntautuneisuudella tai etnisellä alkuperällä on mitään väliä, enkä varsinkaan että nämä olisivat tekijöitä joita voi käyttää tasa-arvokeskustelussa toisiaan vastaan.

Minä olen mitä olen ja toivon että muutkin uskaltavat olla. Tulen varmasti jatkamaan asiasta täällä, biiseissäni ja toivottavasti jopa jossakin muussa julkisessa mediassa. Peace! - Bentso

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti